Het mannelijk lid als kanarie in de kolenmijn en waarom (kracht)trainen goed is voor mannen van middelbare leeftijd

In vervlogen tijden namen mijnwerkers altijd een kanarie mee de kolenmijn in. Het diertje was namelijk hun ondergrondse waarschuwingssysteem. Als het kopje van het vogeltje ging hangen wisten de mijnwerkers, nog voordat ze er zelf last van hadden, dat het zuurstofgehalte in de mijn te laag was en konden ze op tijd naar boven gaan. Nu zijn er meer van dat soort bijzondere waarschuwingssystemen, waaronder het mannelijke lid. Inderdaad, de penis.

Wij mannen scheppen graag op. Over onze auto, prestaties, viriliteit, en de kracht van de erectie. Want dat de boel nog fier overeind staat daar hoeft niemand aan te twijfelen. Toch laten de cijfers iets anders zien. Bij ruim een derde van de mannen hapert het wel eens, of vaker, down under. Dat kan een psychische oorzaak hebben, maar ook een fysieke.

Vanaf hun veertigste worden de meeste mannen dikker. Door een veranderende stofwisseling, het mannelijke hormoon testosteron neemt af, en levensstijl, ongezonder eten en minder bewegen, komen mannen gemiddeld 20 kilo aan tot aan hun pensioen. Tel daar bij op dat een hoog percentage buikvet de eigen testosteronproductie onderdrukt omdat een enzym in het buikvet cholesterol omzet in oestrogeen, ofwel het vrouwelijke hormoon. Met als gevolg minder lust en een halve, of geen, erectie.

Naast bovenstaande hormonale zaken kunnen erectieproblemen ook een voorbode zijn van onderliggende hart- en vaatproblemen. Vaatproblemen uiten zich namelijk vaak het eerst bij de kleinste bloedvaten en die zitten in de penis. Volgens cardiologen is het mannelijk lid dan ook een belangrijke graadmeter voor onze cardiovasculaire gezondheid.

De penis doet zijn werk als kanarie behoorlijk goed. Door ook zijn kop te laten hangen waarschuwt hij immers als er iets niet goed is. Het goede nieuws is dat met een gezonde leefstijl erectie(problemen) kunnen verbeteren. Door regelmatig aan kracht- en cardio-training te doen kun je hart en bloedvaten gezond houden, en je buikvet verminderen. En in geval van krachttraining kun je er zelfs je testosteronpeil tot zo`n 40 procent mee verhogen.