Wat eet jij?

Tijdens de lessen die ik geef wordt regelmatig mijn mening over eten gevraagd. Toch ben ik steeds terughoudender geworden in mijn adviezen. Dat komt voor een deel omdat we overspoeld raken door voedingsinformatie, maar ook omdat ik denk dat er geen universele waarheid over voedsel bestaat. Wat overblijft is eigenlijk ook wat min of meer het Voedingscentrum voorschrijft: eet matig en gevarieerd. Maar wat belangrijker is, is hoe jij je eten ervaart. Ieder mens is verschillend, iedereen reageert weer anders, ook op voedsel. Daarom is eigenlijk de belangrijkste bron van informatie: hoe jij reageert op wat je eet.

Ik registreer zelf bijvoorbeeld wat er met mij gebeurt na een maaltijd; voel ik me verzadigd? Heb ik veel dorst? Voel ik me gevoed? Heb ik last van oprispingen? Hoe voel ik mij de rest van de avond, en de nacht? Hoe is de stoelgang? Dat is eigenlijk de meest praktische indicatie over wat voedsel met je doet. Op basis daarvan heb ik grofweg zo’n 20 gerechten paraat waarbij ik me fijn voel, die lekker zijn, en, zeker niet onbelangrijk, die me gezond en op gewicht houden. Ik wil ze hier graag maandelijks met jullie delen, niet om voor te schrijven wat je moet eten, maar als voorbeeld om eens te proberen.

Dagelijkse kost

Een site waar ik regelmatig gerechten van pluk is Dagelijkse Kost. Het zijn Belgen en die snappen sowieso wel wat van eten. De uitleg en invalshoek vind ik leuk en duidelijk, en alle gerechten worden met verse kruiden en ingrediënten gemaakt, zoals mie goreng ajam. Een lekker gerecht met veel groenten en kip. Als je wil, kun je de eiernoedels vervangen door volkoren noedels. Ik voel me na deze smaakvolle maaltijd altijd sterk en gevoed! Ben benieuwd wat het met jou doet.